יום ד', ח’ באלול תשע”ד
דף הבית מרכז בצוותא יצירת קשר

אני מאמינה ש... השקפת עולמנו "בארזים" טוענת ש"כל אחד יכול" למרות השונות בין התלמידים "אנו שונים אבל שווים". תלמיד המגיע ל"ארזים" מגיע בתקופה קשה בחייו לאחר שנפלט מהמערכת הרגילה וצבר חוויות של כשלון, דחייה, תחושת תיסכול וחוסר אונים במסגרת החינוכית. המשפחה חווה איתו תחושות אלו ושותפה לפגיעה הקשה בתפיסת הדימוי העצמי ובאמון של התלמיד בעצמו ובסביבתו. בשל העוצמות הרגשיות המלוות את התלמיד ומשפחתו חשוב שהקליטה והליווי יהיו מקצועיים תומכים ומכילים, מן המפגש הראשון בו נחתם הסכם, שבו מתקבלת התחייבות מהתלמיד ומשפחתו לאחריותם במסע המשותף לקראת השינוי. נקודת המוצא הינה, הגדרת מטרות ויעדים אותם ניתן למדוד באמצעות מדדי הצלחה שנקבעו מראש כשהאחריות מתחלקת בין שלושת הגורמים המעורבים באופן ישיר: התלמיד, הוריו וצוות בית הספר. מטרת העל היא העברה הדרגתית של האחריות ההתנהגותית, הלימודית והחברתית לתלמיד והגעה לבשלות (שתאפשר השתלבות) בקהילה. אמנת השיפור נכתבת בשיתוף פעולה של הגורמים הנ"ל. תלמיד חדש שמגיע לבית הספר עובר מספר שלבים: (וונוס 1992) · שלב העימות – התמודדות עם מציאות אירגונית לא מוכרת המשקפת לו את קשייו. שלב בו מגייס התלמיד מרד והתנגדות. · שלב התגברות – עוצמת ההתנגדות יורדת. הבנת המעמד החדש מלווה בקבלת הקושי ומוכנות להישען ולקבל עזרה מתוך אמון ובטחון. · שלב ההתאקלמות – הסתגלות ובניית אמנת שיפור שלב בו מתגבשת תחושת שותפות לשינוי. · שלב היישום, ההתגייסות למטרה והתחלת התהליך. חשוב להבין שהתלמיד עובר שינויים משמעותיים: מעבר ממסגרת רגילה לבית ספר לחנ"מ. מעבר מכיתה גדולה לכיתה קטנה. ניתוק מסביבה חברתית קרובה ומוכרת לאוסף אקראי של ילדים. בשלב זה מנסה התלמיד לבנות את מעמדו ולשנות את תפיסת עולמו. הציפייה, שיעבור מיחס חשדני ומנוכר לגישה אישית ומכבדת, למערכת אמון ותקשורת טובה, הינה תהליך. חשוב להעביר לתלמיד את המסר שהוא לא לבד. אומנם האחריות לשינוי חלה עליו, אך אנו כאן למענו במתן משובים מדי שעה על התנהגותו, הכוללים חיזוקים חיובים משמעותיים. מערכת המשוב משמעותית גם להוריהם והם מופתעים לשמוע תגובות חיוביות בטלפון, ובמחברת הקשר. מכאן מתפתח תהליך חיובי של בניית ציפיות הן מהתלמיד והן מבית הספר תוך השענות על מוקדי הכוח של כל השותפים. זה שלב בניית התשתית ופה מתקיים אפקט הנבואה שמגשימה את עצמה. אם נאמין, נשקיע ונצליח! כשתלמיד מגיע ל"ארזים אנו מגייסים את מוקדי הכוח ומנסים להפוך את האנרגיה השלילית למקורות כוח שיצעידו את התלמיד קדימה, כשהוא חדור מוטיבציה להתקדם, להצליח בתהליך ולהשיג את המטרה הנכספת – השילוב. על מנת להצליח בתהליך חשוב להתמקד במוקדי העבודה – ההתנהגותי, חברתי, לימודי וטיפולי, ולפתח דיאלוג בין הצוות לתלמיד ומשפחתו. אנשי הצוות מהווים מודל התנהגותי וחינוכי ומקנים מיומנויות יסוד של ידע ומיומנויות חברתיות לפיתוח וטיפוח תקשורת תוך אישית ובינאישית. בית הספר הינו מודל של החברה בקהילה – הכללים, נורמות ההתנהגות והדרישות משקפים את הנדרש מהחברה. הרוח בבית הספר היא רוח של למידה, המכשירה לומד עצמאי, שיוכל להשתלב בקהילה, תוך שימת דגש על כבוד הדדי, העלאת ערך עצמי, פיתוח אמון, תקשורת בינאישית, הבניית התנהגות, הגדרת חוקים ברורים ולקיחת אחריות. הערכים המובילים בבית הספר, הבאים לידי ביטוי בכל תחומי העבודה, הם בחירה אחריות ושייכות. בברכת הצלחה שלכם מרי פלדמן מנהלת