יום ג', ל’ באב תשע”ז
דף הבית יצירת קשר

פותחים בשיח מתמטישותפים לעשייה: מנהלת המת"י, בי"ס ארזים –מנהלת ביה"ס מרי פלדמן ,רכזת המתמטיקה מירב מליקסון, רכזת התקשוב – ירדן גינזבורג, בי"ס רננים –מנהלת ביה"ס טלי אילות, רכזת חנ"מ תמי דורון, מחנכת כתה ו' מיכל שמעונוביץ , מלי יצחק – מתאמת שילוב בי"ס רננים, רוית טל-שיר מומחית תחום מתמטיקה מת"י ראשל"צ ומדריכה מחוזיתנושא: "מחדדים מתמטיקה online""כדי להיות טובים במתמטיקה לא מספיק רק לשנן נוסחאות משום שמתמטיקאי טוב הוא קודם כל פותר בעיות. אבל איך מחנכים לחשיבה מחוץ לקופסא? " (יוסי שלוסברג, מחבר הספר "המלכה והגולם: הרפתקאות מתמטיות ותעלומות מחשב",מתוך כתבה בynet, 23.3.11)מהי חידה? חידה היא שאלה מאתגרת מחשבתית הדורשת מאתנו להפעיל מיומנויות חשיבה וידע נרחב. ישנן חידות מסוגים שונים: חידות הגיון, חידות ידע, חידות מתמטיות ועוד. למרות שכולן שונות זו מזו, יש דבר אחד שמשותף לכולן והוא הרצון לאתגר את הנשאל (מתוך אתר בוקיפונט) כאשר פיצוח החידה מהווה תגמול ישיר לנשאל. החידה המוצגת נכתבה על ידיתלמיד מבית הספר "ארזים" כחלק מתהליכי הלמידה במתמטיקה. במסגרת יוזמה חדשה של מת"י ראשל"צ, נעשה קישור בין תלמידי בי"ס "ארזים" (בית ספר להפרעות התנהגות) ותלמידי בי"ס רננים (בית ספר יסודי בחינוך הממלכתי המשלב כיתות ללקויות למידה). מטרת היוזמה לפתח ולעודד את השיח המתמטי תוך כדי יצירת קשרים חברתיים והעצמת הלומדים. החידה הועלתה לאתר המת"י כחלק ממאגר חידות מתמטיות שנבנה השנה בשיתוף בי"ס ארזים, והוצגה ON LINE בפני שלושה מתלמידי כתה ו' ל"לרננים, באמצעות הסקייפ. החיבור בין התלמידים היה מיידי...תרתי משמע - חיבור הטכנולוגי וחיבור בינאישי.תלמידי בי"ס רננים היו נרגשים והפגינו ידע , חשיבה מתמטית ורצינות, שיתפו פעולה ואפילו מצאו תשובות שכותבי החידה מ"ארזים" לא חשבו עליהן. תלמידי ארזים, בהם כותב החידה וכותבי חידות נוספות שעלו השנה לאתר, הינחו את תלמידי רננים, פירגנו על התשובות הנכונות ועל החשיבה המקורית , כיוונו ועודדו ובפועל הפגינו מיומנויות לומד בתחום המתמטיקה וגילו סובלנות חברתית גבוהה. בין התלמידים נוצר שיח מתמטי עשיר בידע ובמושגים מתמטיים (כגון סימני התחלקות, תלת/ ארבע ספרתי, גורמי המספר ועוד) , וניתן היה להבחין בנסיון של המנחים להבנות עבור הפותרים את דרכי ההגעה לפתרון. הם נעזרו במתן רמזים מתמטיים המבוססים על ידע מתמטי ועל שיטות כמו אלימינציה וסבירות. ההתנהלות היתה מכובדת, נעימה וסבלנית. נשארנו עם טעם של עוד.... וכבר הוחלט כי במפגש הבא גם תלמידי רננים יציגו חידה שכתבו לתלמידי ארזים. המפגשים המתוקשבים ימשיכו ויתקיימו בשנה"ל תשע"ו, תוך שכל השותפים לעשייה – החל מהתלמידים וכלה באנשי הצוות – מצפים לבאות , מפיקים לקחים, משפרים ומשתפרים ממפגש למפגש.

 
 






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS